Czy nocą wszyscy śpią?

Czy nocą wszyscy śpią?

Jak zwierzęta i rośliny spędzają zimę? Co dzieje się w laboratoriach biologów? Czy w aptece znajdziemy tylko leki? Na te i wiele innych pytań „trzynastego w piątek” postanowiliśmy poszukać odpowiedzi…

Przełom XX i XXI wieku przyniósł wiele niezwykłych odkryć biologicznych. Zaczęto poznawać genomy wielu organizmów, w tym człowieka czy rośliny kwiatowej. Na coraz szerszą skalę są uprawiane rośliny modyfikowane genetycznie. Trwa spór o globalne zmiany klimatyczne i ich wpływ na różnorodność biologiczną. Pojawienie się nowych chorób, groźnych dla człowieka, wyzwoliło lawinowy rozwój nauk biomedycznych. Wyzwaniem staje się dalszy rozwój cywilizacyjny w zgodzie z możliwościami środowiska. Wiele wskazuje na to, że XXI stulecie będzie wiekiem biologii. Trudno się więc dziwić, że ta fascynująca dziedzina nauki przyciąga rzesze chętnych do zgłębiania jej tajemnic.

W związku z tym, klasa 2C o profilu biol – chem z ZSNr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Limanowej razem ze swoją nauczycielką biologii, Panią mgr Agnieszką Sułkowską, i wychowawcą klasy, Panią mgr Małgorzatą Golonką, wzięła udział w zajęciach edukacyjnych rozwijających zainteresowania uczniów pt. „NOC BIOLOGÓW“ w Krakowie.

Zajęcia realizowane były przy współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim. Większość zajęć była zorganizowana na terenie III Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego w budynkach Instytutu Zoologii, Instytutu Nauk o Środowisku oraz w nowym budynku Centrum Edukacji Przyrodniczej. Dodatkowo zajęcia odbywały się również w Muzeum Farmacji UJ.

Uczestnicy “NOCY BIOLOGÓW” mieli do dyspozycji bogatą ofertę z zakresu zagadnień związanych z farmacją, biochemią, biologią komórki, genetyką, immunologią, hematologią, endokrynologią, fizjologią rozrodu, antropologią, neuroanatomią i anatomią porównawczą, biologią rozwoju bezkręgowców, entomologią, ewolucją strategii życiowych, ekologią, czy tematyką związaną ze światem roślin.

Zajęcia edukacyjne skierowane były do wszystkich, dla których biologia jest nauką ciekawą. Uczniowie mieli do dyspozycji formę zajęć w postaci prezentacji i wykładów oraz zajęcia praktyczne, warsztaty i pokazy laboratoryjne.

Program obejmował zarówno przedpołudniowe zajęcia, związane z farmacją w Muzeum Farmacji UJ, jak również popołudniowe pozycje prowadzone aż do póżnych godzin wieczornych w laboratoriach i w salach wykładowych Kampusu UJ.

Ten nietypowy dzień – „piątek trzynastego” – był dla uczestników udany, bo pełen dobrych wrażeń i uśmiechu – dał okazję do spędzenia czasu w ciekawy sposób, zdobycia wiedzy nie tylko w teorii, ale i w praktyce.

W Muzeum Farmacji grupa mogła poznać tajniki pracy dawnego aptekarza, a także leczniczy wpływ różnorodnych substancji pozyskiwanych w ciekawy sposób np. z mumii. Uczniowie mieli możliwość własnoręcznie wykonać leki ówczesnymi metodami. Wszyscy poznali historię apteki, działającej w getcie żydowskim podczas II Wojny Światowej, która stała się miejscem ratunku dla wielu ludzi. Sam budynek apteki – XV wieczna kamienica – jest niezwykłym miejscem, które warto odwiedzić.

Klasa uczestniczyła również w wielu zajęciach na terenie III Kampusu UJ, które dotyczyły m.in. skamieniałości roślinnych i zwierzęcych, historii życia na Ziemi, odkryć wielkich polskich naturalistów, ssaków neotropików, a także terapii genowych czy komórek macierzystych. Uczniowie mogli wyizolować własne DNA i DNA truskawki, nauczyć się techniki pipetowania oraz poznać zwierzęta, wykorzystywane do badań laboratoryjnych. Poznali również inwazyjne gatunki ślimaków i małży, czy metody tropienia zwierząt leśnych po pozostawionych przez nie śladach.

Zajęcia były prowadzone nie tylko przez wykładowców, ale również przez samych studentów, co dało możliwość poznania, jak wygląda nauka na wymarzonych dla wielu kierunkach studiów. Uczniom ułatwi to z pewnością sprecyzowanie przyszłych planów zawodowych i jest motywacją do zgłębiania wiedzy, zgodnej z wybranym profilem nauki.