24 kwietnia 2025 roku uczniowie klasy 4T1 technikum budowlanego uczestniczyli w wizycie zawodoznawczej na terenie inwestycji realizowanej przez firmę SKANSKA S.A., będącej częścią projektu modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Zwiedzany odcinek C1, wchodzi w skład większego przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”, znanego szerzej jako „Podłęże – Piekiełko”.
Przed wyjazdem na budowę, przedstawiciele wykonawcy: firmy Skanska – przeprowadzili obowiązkowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), które przygotowało uczestników do bezpiecznego poruszania się po terenie inwestycji.
Wizyta objęła odcinek: od ulicy Paderewskiego do ulicy Leśnej w Limanowej, gdzie uczniowie zostali oprowadzeni przez przedstawicieli wykonawcy – kierowników budowy i robót. Na tym fragmencie prowadzone są m.in.: prace przy budowie wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Paderewskiego oraz przygotowania do montażu przepustu z prefabrykatów betonowych.
Szczególnie interesującym elementem była prezentacja procesu palowania za pomocą specjalistycznej maszyny. Palowanie to jedna z podstawowych metod wzmacniania podłoża pod obiekty inżynieryjne, zapewniająca ich stabilność i trwałość.
Projekt: „Podłęże – Piekiełko” to strategiczna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która ma na celu skrócenie czasu podróży, zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu oraz modernizację infrastruktury kolejowej w Małopolsce.
Uczniowie mieli okazję zobaczyć, jak wygląda praca na dużej budowie infrastrukturalnej, jakie technologie są tam stosowane i jak ważne jest odpowiednie planowanie oraz organizacja robót. Spotkanie z inżynierami firmy SKANSKA S.A. było dla przyszłych techników budownictwa cennym doświadczeniem edukacyjnym.
Serdeczne podziękowania kierujemy do firmy SKANSKA S.A., oraz firm współpracujących, za możliwość udziału w wizycie oraz merytoryczne wsparcie i zaangażowanie w kształcenie młodych specjalistów.











