Świat, jakiego nie znamy . Postarajmy się zrozumieć trudności, z jakimi zmagają się osoby ze spektrum autyzmu. Zapalmy się na niebiesko!
2 kwietnia 2025 roku obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony przez przedstawicieli państw członkowskich Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2008 roku. Jego głównym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społeczeństwa o problemach osób zmagających się z tym schorzeniem, propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej.
W trakcie tego szczególnego dnia, chcieliśmy zwrócić uwagę na fakt, że wszyscy jesteśmy równi. Każdy z nas ma jakieś szczególne umiejętności, które czynią nas wyjątkowymi, a także wszyscy borykamy się z pewnymi trudnościami. Ważne jest, aby zawsze pamiętać, że bycie innym – nie jest czymś złym.
Symbolem Światowego Dnia Świadomości Autyzmu jest kolor niebieski, dlatego w tym dniu zarówno nauczyciele, jak i uczniowie, założyli ubrania tej barwy, okazując w ten sposób swoją solidarność z osobami dotkniętymi tym schorzeniem.
W tym dniu, zrezygnowaliśmy z dzwonków międzylekcyjnych, na telebimach wyświetlane były prezentacje informacyjne. Młodzież miała możliwość wysłuchania audycji, zwracającej uwagę na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości oraz potrzeb, przyczyniania się do kształtowania właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób ze spektrum autyzmu.
Wychowawcy przeprowadzili zajęcia, mające na celu podniesienie świadomości na temat autyzmu. Uczniowie dowiedzieli się, że osoby ze spektrum w inny sposób odbierają bodźce płynące z otaczającego świata, co wpływa na ich funkcjonowanie, zachowanie i odczucia, dlatego często potrzebują naszej pomocy w poradzeniu sobie ze swoimi lękami.Pamiętajmy:
ŚWIADOMY = BEZ OBAW
Osoba dotknięta autyzmem:
– może być uczniem – tak jak Ty,
– chce być Twoim kolegą/koleżanką,
– ma swoje pasje, marzenia,
jedynie:
– potrzebuje Twojej akceptacji,
– pragnie zrozumienia i cierpliwości,
– oczekuje jasnych, konkretnych i precyzyjnych zwrotów/pytań,
– unika zbyt dużej ilości bodźców zewnętrznych.
